Gmina Osięciny

Gmina zlokalizowana jest przy trakcie łączącym Brześć Kujawski i Radziejów – dwa ośrodki w obrębie Kujaw odgrywające istotną rolę już od wczesnego średniowiecza sprawia, że historia tych ziem zawsze pozostawała z nimi w bliskim związku. Istotną rolę odgrywała również bliska lokalizacja Włocławka, od XII w. Stolicy biskupstwa.

Charakterystyka Gminy

Obszar gminy Osięciny leży w południowej części województwa kujawsko-pomorskiego i północno-wschodniej części powiatu radziejowskiego. W wewnętrznym podziale administracyjnym powiat dzieli się na jednostki samorządowe. Gmina Osięciny jest jedną z 7 gmin powiatu radziejowskiego.

Wpisani w dzieje Osięcin i okolic

W czasie okupacji hitlerowskiej diecezja włocławska straciła 220 kapłanów tj. ponad 50% duchowieństwa. W tej liczbie znaleźli się dwaj kapłani z Osięcin: ks. proboszcz Wincenty Matuszewski i ks. prefekt Józef Kurzawa. Zamordowani zostali w bestialski sposób w nocy z 23 na 24 maja 1940 r.

KOMUNIKATY

Ważna Informacja !

W dniu 30 marca 2024r. (sobota) Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Stacja PKP będzie nieczynny.

więcej komunikatów »

1939-09-04

Maj 27, 2020

W dniach od 4 do 7 września 1939 r. dwie eskadry myśliwskie: 141 pod dowództwem por. pil. Mariana Pisarka (od 3. 09.) i 142 pod dowództwem por. pil. Wacława Wilczewskiego (od 5.09.) IV Toruńskiego Pułku Lotniczego miały w pobliżu Osięcin polowe lotnisko. Obydwie eskadry Wojnę Obronną Polski w 1939 r. odbyły w składzie III/4 Dywizjonu Myśliwskiego wcielonego do lotnictwa Armii “Pomorze ”. W dniu 3 września 141 Eskadra zmieniła lotnisko Markowo na polowe lotnisko Kaczkowo koło Grudziądza, a 142 Eskadra jeszcze z lotniska Markowo wykonała loty bojowe, a potem również przeniosła się na lotnisko Kaczkowo. Poprzez lotnisko polowe w Poczałkowie eskadry wyposażone w 14 samolotów P-11c przeniosły się w dniu 4 września na lotnisko polowe usytuowane na skraju lasu miedzy Osięcinami a Bartłomiejowicami. Lotnicy bardzo sobie chwalili lotnisko w Osięcinach. Usytuowane na skraju lasu pod rozłożystymi drzewami doskonale maskowało samoloty i nie utrudniało startu. W lesie znalazł również schronienie cały tabor kołowy. Przylot samolotów wywołał wielki popłoch wśród mieszkańców Osięcin. Nisko lecące i głucho dudniące samoloty zostały z początku wzięte za samoloty nieprzyjaciela. Wkrótce ciekawość zwyciężyła strach i wielu mieszkańców poszło oglądać samoloty i pomagać lotnikom. Dzień następny (5 września) lotnicy odpoczywali, a mechanicy wykonywali niezbędne naprawy samolotów i taboru kołowego. W dniu 6 września z lotniska pod Osięcinami startowały samoloty i wykonywały swoje zadania bojowe. Rankiem lotnicy zrobili rozpoznanie przepraw przez Wisłę pod Grudziądzem i Chełmem. Po południu dwa klucze ze 141 Eskadry patrolowały rejon Solca Kujawskiego a 142 Eskadra osłaniała mosty toruńskie. Odbyło się również kilka walk powietrznych: pchor. Zygmunt Drybański zestrzelił samolot bombowy Ju-87, a kpt. Tadeusz Rolski samolot rozpoznawczy Hs-126. W dniu 6 września dowództwo Armii “Pomorze” stacjonujące jeszcze wtedy w Brześciu Kujawskim wycofało III Dywizjon ze składu Armii i przekazało go Warszawskiej Brygadzie Pościgowej. Po kilku dniach walk III/4 Dywizjon Myśliwski rozstał się ze swoja Armią a 141 i 142 Eskadra opuściła lotnisko w Osięcinach. Było jednak zbyt mało samochodów, żeby zabrać całe mienie dywizjonu, dlatego kpt. Tadeusz Rolski rozkazał zabrać to co niezbędne , a resztę rzeczy zakopać w lesie.

 


Źródła:

xxx – S. Górecki, Osięciny, wrzesień 1939, Zeszyty Historyczno – Literackie, z. 3, Osięciny 1994.

xxx – J. Pawlak, Polskie eskadry w wojnie obronnej 1939, Warszawa 1982.

xxx – S. Skalski, Czarne krzyże nad Polską, Warszawa 1957.

 



Jan Cybertowicz

Skip to content