KOMUNIKATY
W dniu 31 października 2024 r. Urząd Gminy w Osięcinach, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Centrum Usług Wspólnych będą czynne do godz. 14.00
W dniu 31 października 2024 r. Urząd Gminy w Osięcinach, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Centrum Usług Wspólnych będą czynne do godz. 14.00
W dniu 02.11.2024r. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Osięcinach będzie nieczynny.
W dniu 02.11.2024r. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Osięcinach będzie nieczynny.
Rajd rowerowy
Odpady komunalne
Odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Osięciny od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 roku odbiera firma:
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Sp. z o.o. w Baruchowie
tel./fax: 54 284 41 79
Harmonogramy odbioru odpadów na rok 2024
Harmonogram odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Osięciny na 2024 r.Jednolity System Segregacji Odpadów (JSSO)
Przewodnik_Jak_komunikować_się_z_mieszkańcami_o_JSSO
Zarządzenie Wójta Gminy Osięciny w sprawie ustalenia Regulaminu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
Zarządzenie - regulamin
Zawiadomienie
o zmianie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
od 1 września 2020 r.
Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 ze zm.) Wójt Gminy Osięciny zawiadamia, iż uchwałą Nr XVI/154/2020 Rady Gminy Osięciny z dnia 24 lipca 2020 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty (Dz. Urz. Województwa Kujawsko ‑ Pomorskiego z 2020 r. poz. 3875) dokonano zmiany stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od 01.09.2020 r.
W związku z powyższym obowiązująca od dnia 1 września 2020 roku stawka miesięczna opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za odpady selektywnie zbierane od osoby wynosi
21,00 zł.
Zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 3,00 zł miesięcznie od stawki określonej powyżej.
Stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny wynosi 63,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostaje wyliczona na podstawie iloczynu nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi złożonej do Wójta Gminy Osięciny
Opłatę uiszcza się miesięcznie, bez wezwania na indywidualny numer rachunku bankowego, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, którego obowiązek ponoszenia opłat dotyczy
Zgodnie z art. 6m. ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiadomienie
o zmianie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
Pouczenie:
-
Zgodnie z art. 6m. ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
-
W myśl art. 6m. ust. 2. ww. ustawy w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
-
Według art. 6m ust. Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli właściciel nieruchomości złoży nową deklarację zmniejszającą wysokość:
1) zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia;
2) opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku z informacją lub korektą faktur, uzyskaną z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
Wójt Gminy Osięciny
Jerzy Izydorski
Zwolnienie z części opłaty z tytułu kompostowania odpadów
Wójt Gminy Osięciny informuje, że Rada Gminy Osięciny uchwałą Nr XVI/154/2020 z dnia 24 lipca 2020 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty wprowadziła zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tytułu posiadania kompostowania przydomowego i kompostowania bioodpadów.
1) zgodnie z przyjętą przez Radę Gminy Osięciny uchwałą ze zwolnienia będzie można skorzystać od 1 września 2020 r.
2) ze zwolnienia z opłaty w wysokości 3 zł od osoby / m-c mogą korzystać właściciele nieruchomości którzy:
-
w domach jednorodzinnych kompostują odpady w przydomowym kompostowniku
-
złożą nową deklarację o wysokości opłaty na nowym druku obowiązującym od 1 września 2020 r.
3) do skorzystania ze zwolnienia już od września 2020 r. będą upoważnieni właściciele, którzy złożą nową deklarację w okresie od 1 września do 10 października 2020 r.
Złożenie deklaracji po 11 października 2020 r. będzie obowiązywało na bieżąco.
Zwolnienie przysługuje na jedną nieruchomość, w przypadku dwóch lub więcej deklaracji złożonych na jeden dom w zabudowie jednorodzinnej zwolnienie z opłaty nie przysługuje.
Informujemy, że wysokość opłaty zawsze określa właściciel nieruchomości (przez samonaliczenie uwzględniające ilość osób zamieszkujących nieruchomość i przyjęte stawki opłat) wyłącznie na obowiązującym druku deklaracji.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t. j. Dz. U. 2019 poz. 2010 z późn. zm.), fakt posiadania kompostownika
i kompostowania bioodpadów podlega kontroli.
Utrata prawa do zwolnienia
Wójt Gminy w drodze decyzji stwierdza utratę prawa do zwolnienia w przypadku gdy, właściciel nieruchomości, który złożył deklarację zawierającą oświadczenie o posiadaniu kompostownika przydomowego i kompostowaniu bioodpadów
1) nie posiada kompostownika przydomowego lub
2) nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub
3) uniemożliwia wójtowi lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości,
w celu weryfikacji zgodności informacji ze stanem faktycznym
Utrata prawa do zwolnienia następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z przesłanek, o których mowa w punktach 1-3.
Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia,
w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Informuje się również, że bioodpadów nie można wrzucać do pojemnika na zmieszane odpady komunalne.
W przypadku zadeklarowania gromadzenia bioodpadów w przydomowych kompostownikach nieruchomość nie zostanie wyposażona w worki na bioodpady, firma wywozowa nie będzie odbierała bioodpadów o tego właściciela nieruchomości oraz nie będzie można ich przekazywać do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).
Informacje dodatkowe:
-
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane pod pojęciem budynku mieszkalnego jednorodzinnego należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z up. Wójta
insp. Aneta Kwiatkowska
Informacja o podmiocie odbierającym odpady komunalne i miejscach zagospodarowania odpadów
Odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Osięciny od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 roku odbiera firma:
Zakład Gospodarki Komunalnej GRONEKO Sp. z o.o.
Mikorzyn 19
87-732 Lubanie
Centrala firmy (54) 251-33-59
Podmiot zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Właściciele nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Osięciny w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą przekazać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych znajduje się przy ul. Stacja PKP (skrzyżowanie Osięciny)
Czynny w każdą sobotę w godz. 10.00 – 14.00
Selektywnie zebrane odpady komunalne można również dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych tj:
(Odpady pochodzące wyłącznie z gospodarstw domowych)
- papier i tektura,
- metale,
- tworzywa sztuczne,
- szkło
- opakowania wielomateriałowe,
- odpady komunalne ulegające biodegradacji,
ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów
- odpady zielone,
- przeterminowane leki i chemikalia,
- zużyte baterie i akumulatory,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe – maksymalnej 200 kg od nieruchomości zamieszkałej rocznie,,
- zużyte opony (samochody osobowe) – 4 szt. rocznie z nieruchomości,
- odpady budowlane i rozbiórkowe w ilości maksymalnej 0,5 Mg od nieruchomości zamieszkałej rocznie,
- popiół.
Informacja o osiągniętych przez gminę wymaganych poziomach recyklingu
Wójt Gminy Osięciny zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 9 lit. c ustawy z dnia 13 września1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podaje do publicznej wiadomości informację o osiągniętych przez gminę wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Informacja o sposobie zbierania odpadów komunalnych – Pobierz
Podstawy prawne:
- UCHWAŁA NR XIV1372020 z dnia 6 maja 2020 r. – regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Osięciny – Pobierz
- UCHWAŁA NR XIV1382020 z dnia 6 maja 2020 r. – w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów – Pobierz
- UCHWAŁA Nr XLVI/346/2023 z dnia 19 stycznia 2023 r. – zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odierania odpadów Pobierz