KOMUNIKATY
Ważne informacje dla Mieszkańców Gminy – odpady komunalne
Szanowni Mieszkańcy!
Informujemy, że od 14 CZERWCA 2021 r. rozpoczęły się kontrole nieruchomości, których właściciele zadeklarowali kompostowanie odpadów biodegradowalnych.
Weryfikacji poddane będzie faktyczne posiadanie kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów. W trakcie kontroli wykonana zostanie dokumentacja fotograficzna. Właściciel nieruchomości po przeprowadzonej kontroli otrzyma protokół.
Właścicielowi nieruchomości, który korzysta ze zwolnienia z tytułu kompostowania odpadów ulegających biodegradacji, a:
-
nie posiada kompostownika przydomowego lub
-
nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym lub
-
uniemożliwia upoważnionej przez Wójta osobie dokonanie oględzin nieruchomości,
wydana zostanie decyzja o utracie prawa do zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z przesłanek. Ponowne prawo do zwolnienia będzie przysługiwało po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna (zgodnie z art. 6k ust. 4b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Kontrole prawidłowej segregacji
Ponadto przeprowadzane są czynności kontrolne segregacji odpadów. Sprawdzane są pojemniki na odpady zmieszane, czy nie znajdują się w nich odpady, które podlegają selektywnej zbiórce tj. papier, plastik, szkło, metal, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie, zużyty sprzęt RTV i AGD, odpady budowlane, odpady ulegające biodegradacji, popiół.
W przypadku stwierdzenia niewłaściwej segregacji odpadów przez właściciela danej nieruchomości, zgodnie z art. 6ka ust. 3ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wójt określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, a w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6j ust. 3b, za rok,
w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej, o której mowa w art. 6k ust. 3.
W Gminie Osięciny obowiązuje trzykrotność stawki i wynosi 63 zł od osoby.
Prawidłowa segregacja – szczegółowe informacje
https://naszesmieci.mos.gov.pl/jak-segregowac
https://naszesmieci.mos.gov.pl
UG Osięciny